Retos para los profesores de inglés de Quibdó, Chocó en el futuro inmediato

Autores/as

  • Daniel Enrique Baldrich Arce
  • Ana Julia Chaverra Rivas

DOI:

https://doi.org/10.18636/refaedu.v21i1.507

Palabras clave:

Competencia lingüística, TDP (Programas de Desarrollo Profesoral), práctica docente, profesores de inglés en ejercicio.

Resumen

Este artículo reporta los efectos un proyecto de investigación enfocado en la eficacia de un TDP (Programa de Desarrollo Profesoral) en la ciudad de Quibdó, Colombia como alternativa que busca que los profesores de inglés sean más conscientes de su perfeccionamiento y de la necesidad de mejorar su enseñanza y la práctica a través de los TDP. Apoyado sobre la corriente principal de la enseñanza colaborativa y el objetivo de Colombia Bilingüe (2010 -2019) se llevó a cabo un estudio con 30 participantes para hacer un contraste relativo a las prácticas actuales de enseñanza y competencia lingüística. Para recolección de la información se utilizó entrevistas, encuestas y observaciones no participativas. Los resultados revelan que hay un nivel más alto en el aspecto pedagógico y la competencia lingüística entre profesores que toman TDP que los profesores que aún no hacen parte de este programa.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Breen MC, Candlin LD, Gabrielsen G. 1989. The evolution of a teacher training program. In Johnson RK (Ed.). The Second Language Curriculum. Cambridge: University Press (pp.111-35).

Brown D. 2000. Educational beliefs: An overwiew. Inte- ractive Learning.

Creswell JW. 1994. The Qualitative Paradigm. [Electronic version]. Retrieved February 13, 2012, from: http://www.computing.dcu.ie/~hruskin/RM2.html

Freeman D. 1989a. Teacher training, development, and decision making: a model of teaching and related stra- tegies for language teacher education. Tesol Quarterly, 23 (1).

Freeman D. 1989b. Teacher training, development and decision-making. Tesol Quarterly, 23 (1), 27-45.

Freeman D. 1991c. Language teacher education, emer- ging discourse, and change in classroom practice. In Flowerdrew J, Brock M, Hsia S. (Eds.). Perspectives on second language teacher education. Kowloon, Hong Kong: City Polytechnic of Hong Kong.

Guskey TR. 1994. Results-oriented professional develop- ment: In search of an optimal mix of effective practices. Journal of Staff Development, 15 (4), 42-50.

Haddad Wadi D, Jurich S. 2002. ICT for education: po- tential and potency. In Haddad W, Drexler A. (Eds.). Technologies for education: potentials, parameters, and prospects pp. 34-7. Washington DC: Academy for Educational Development and Paris, UNESCO.

Hardwick S. 2000. Humanizing the Technology Landscape through a Collaborative Pedagogy. Journal of Geography in Higher Education. [Electronic version]. RetrievedJanuary 12, 2012 from: http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/cjgh/

Lange DL. 1990. A blueprint for a teacher development program. In Richards JC, Nunan D. (Eds.). Second language teacher education. pp. 245-268. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Rice J. (2003). Writing about cool: Teaching hypertext as juxtaposition. Computers and Composition, 20: 221-36. [Electronic version]. Retrieved January 13, 2012 from: http://www.rapidintellect.com/AEQwe- b/5mar2879z4.htm

Richards JC, Nunan D. 1990. Second language teacher education. New York: Cambridge University Press.

Roderick J. 1986. Dialogue writing: context for re ecting on self as teacher and researcher. Journal of Curriculum and Supervision. 1, (4) 305-15.

Shulman L. 1986. Paradigms and research programs in the study of teaching pp. 3-36. NY: Macmillan, Handbook of research on teaching.

Stevens V. 2004. Voices heard having F.U.N. in online communities of practice. Presentation Annual TESOL convention, long Beach at a Colloquium on Multiple pers- pectives on the on-line conversation class. [Electronic version]. Retrieved January 30, 2012 from: http:// www.homested.com/prosites-evens/ les/e /pap ers/ tesol/colloquium2004/fun00.htm

Zeichner K. 1982 . Re ective teaching and eld-based ex- perience in teacher education. Interchange, 12 (4) 1-22.

Zeichner KM, Liston DP. 1987a. Teaching student teachersto re ect. Harvard Educational Review, 57 (1) 23-48.

Zeichner KM, Liston DP. 1996b. Re ective teaching: Anintroduction. New Jersey: Erlbaum.

Descargas

Publicado

2014-12-03

Cómo citar

Baldrich Arce, D. E., & Chaverra Rivas, A. J. (2014). Retos para los profesores de inglés de Quibdó, Chocó en el futuro inmediato. REVISTA DE EDUCACIÓN, 21(1). https://doi.org/10.18636/refaedu.v21i1.507

Número

Sección

Gestión Educativa